Punktacja: [powyżej 90% bdb (5)] [89-71% db (4) ] [70-51% dost (3)] [50-31% dop (2) ] [ 30-0% ndst (1)]
WPROWADŹ KURSOR DO KRZYŻÓWKI, A PONIŻEJ WYŚWIETLI SIĘ PYTANIE
1.Do jakiej grupy sakramentów należy bierzmowanie? Sakrament bierzmowania wraz z chrztem i Eucharystią należy do "sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego", którego jedność powinna być zachowana. |
2. Dlaczego jest konieczne przyjęcie bierzmowania? Przyjęcie tego sakramentu jest konieczne jako dopełnienie łaski chrztu świętego. |
3. Jakie są skutki przyjęcia sakramentu bierzmowania? |
4.Co wiemy na temat bierzmowania w Starym i Nowym Testamencie? |
5. Opisz wydarzenia z życia Pana Jezusa świadczące, że spoczął na Nim Duch Święty. |
6.Czy ta pełnia Ducha Świętego miała pozostać jedynie udziałem Mesjasza? |
7. Opisz wydarzenia z życia ludu mesjańskiego (kościoła) świadczące o obecności Ducha Świętego. |
8.Co to jest włożenie rąk i od kiedy ta tradycja występuje jako ryt bierzmowania? |
8.Czy tylko włożenie rąk towarzyszyło bierzmowaniu? |
9. Co znaczy nazwa "chrześcijanin" ? |
10.Czy namaszczenie krzyżmem dokonuje się pierwszy raz w życiu człowieka w chwili bierzmowania? |
|
1. Dar mądrości sprawia, że człowiek zapatrzony jest w Boga i rzeczy Boskie (Ef 1, 17). Jest pewnego rodzaju kontemplacją źródła, pierwszego principium, jakim jest Bóg. Kontemplacja Boga, jako Pierwszej Przyczyny, nie pozostaje bez wpływu na działanie. Owocem bowiem takiego "zapatrzenia się" w Boga jest szukanie w Nim rady, jak według odwiecznych zasad układać swe życie. | 2. Dar rozumu oczyszcza rozum człowieka, aby w pełniejszym świetle mógł przenikać myśl Boga, z większym upodobaniem i rozkoszą przylgnąć oraz pozostać przy niej. Dar ten jest intelektualnym światłem łaski, dzięki któremu człowiek wnika w prawo wieczne i nim się kieruje (Mt 11,25; Ef 1,18). | 3. Dar rady sprawia, iż człowiek jest kierowany przez Boga. Duch Święty nakłania i porusza człowieka do tego, co ma czynić w konkretnych sytuacjach życia zgodnie z Bożym zamysłem (Ps 16, 7-9). | 4. Dar męstwa jest szczególnym darem, w którym Duch Święty przychodzi z pomocą słabości człowieka umacniając jego wolę i sprawiając, że staje się wytrwały w dobrym postępowaniu, niewzruszony w praktykowaniu cnót i stały w postanowieniu bycia świętym (Rz 8, 26. 35-37; Ef 6, 16). |
5. Dar umiejętności definiowany jest przez św. Tomasza jako "dar, którego cechą jest nadawanie poprawności sądu odnoszącego się do stworzeń. Kto nie posiada zdolności poprawnego sądzenia stworzeń, myśli, że w nich znajduje się szczęście wieczne, biorąc je za prawdziwy cel, popadając w ten sposób w grzech i tracąc prawdziwe dobro" (STh II-II, q. 4). | 6. Dar pobożności wzbudza w człowieku głęboką cześć i uwielbienie dla Boga. Prowadzi do czynienia wszystkiego dla Jego chwały, do nieustannego ofiarowania Mu siebie (Rz 12, 1; Tt 2,12; 1 P 2, 5). | 7. Dar bojaźni Bożej. Jest to stan, który Duch Święty wlewa do ludzkiej duszy po to, aby utrzymać w niej należny szacunek wobec majestatu Pańskiego oraz zależność i poddanie się Jego woli, uwalniając ją od tego wszystkiego, co może Bogu się nie podobać. Chodzi tu nie o lęk przed Bogiem, ale o postawę miłości wyrażającą się w nie chęci i odrazie do tego wszystkiego, co mogłoby spowodować obrazę Boga lub odejście od Niego. Bojaźń Boża jest miarą mądrości i pobożności (Syr 1,11-20.2, 7-18; Prz 1, 7; Ps 111,10). | |
|
|
|
|