Sakrament bierzmowania wraz z chrztem i Eucharystią należy do "sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego", którego jedność powinna być zachowana.
Przyjęcie tego sakramentu jest konieczne jako dopełnienie łaski chrztu świętego.
Przez sakrament bierzmowania ochrzczeni jeszcze ściślej łączą się z Kościołem, otrzymują szczególną moc Ducha Świętego i w ten sposób jeszcze mocniej zobowiązani są, jako prawdziwi świadkowie Chrystusa, do szerzenia wiary słowem i uczynkiem oraz do bronienia jej.
W Starym Testamencie prorocy zapowiadali, że Duch Pana spocznie na oczekiwanym Mesjaszu ze względu na jego zbawcze posłanie.
Zstąpienie Ducha Świętego na Jezusa, kiedy Jan udzielał Mu chrztu było znakiem, że jest On tym, Który miał przyjść, że jest Mesjaszem, Synem Bożym. Jezus poczęty za sprawą Ducha Świętego urzeczywistnia całe swoje życie i całe swoje posłanie w pełnej jedności z Duchem Świętym, Którego Ojciec daje Mu "z niezmierzonej obfitości".
Ta pełnia Ducha Świętego nie miała pozostać jedynie udziałem Mesjasza, ale miała być udzielona całemu ludowi mesjańskiemu .
Chrystus wielokrotnie obiecywał wylanie Ducha. Spełnił najpierw tę Swoja obietnicę w dniu Paschy, a następnie w sposób zdumiewający w dniu Pięćdziesiątnicy. Apostołowie napełnieni Duchem Świętym zaczynają głosić "wielkie dzieła Boże", a Piotr oznajmia, że to wylanie Ducha jest znakiem czasów mesjańskich. Ci którzy wówczas uwierzyli słowom apostołów i pozwolili się ochrzcić, otrzymali z kolei dar Ducha Świętego.
Od dnia Pięćdziesiątnicy Apostołowie, wypełniając wolę Chrystusa, przez wkładanie rąk udzielali neofitom daru Ducha Świętego, który uzupełniał łaskę chrztu. Dlatego w liście do Hebrajczyków wśród pierwszych elementów formacji chrześcijańskiej wymienia się naukę o chrzcie i wkładaniu rąk. To wkładanie rąk w tradycji katolickiej słusznie uznaje się za początek sakramentu bierzmowania, który w pewien sposób przedłuża w Kościele łaskę Pięćdziesiątnicy.
Bardzo wcześnie do gestu wkładania rąk dodawano namaszczenie wonną oliwą (krzyżmem), aby lepiej wyrazić Dar Ducha Świętego.
Namaszczenie wonną oliwą wyjaśnia imię "chrześcijanin", które znaczy "namaszczony" i bierze początek od samego Chrystusa "którego Bóg namaścił Duchem Świętym.
Pierwsze namaszczenie krzyżmem dokonało się w chwili chrztu i dokonał go prezbiter (ksiądz) oznaczało ono uczestnictwo ochrzczonego w prorockiej, kapłańskiej i królewskiej funkcji Chrystusa. Natomiast przy bierzmowaniu następuje drugie namaszczenie i zarezerwowane jest dla biskupa, aby podkreślić więź nowego chrześcijanina z biskupem, który jest gwarantem i sługą jedności swojego Kościoła oraz powszechności i apostolskości. W ten sposób zostaje również podkreślony związek z apostolskimi początkami Kościoła Chrystusowego.